De Franse tomaat

Ik houd niet van rauwe tomaten… Behalve in Frankrijk. Als ik in Frankrijk ben, is het anders. Dan loop ik op een gezellig Frans marktje, langs de groentestalletjes onder de platanen van het dorpsplein. Daar waar in de middag de mannen uit het dorp met elkaar een partijtje jeu de boules spelen. Genieten. Bij een vriendelijke boerin koop ik groente die ze die ochtend heeft geoogst. Haricots verts, aubergines, courgettes, verse kruiden en tomaten. Prachtige creaties van moeder natuur en gerijpt onder de volle Franse zon.

Joie de vivre

Wat maakt dat ik die Franse tomaat zo lekker vind? Het is niet alleen de smaak, want in Nederland zijn inmiddels ook veel (biologische) smaakvolle tomaten te koop. Het is ook niet alleen het pure en zongerijpte… Ik proef het Franse leven in de tomaat. Ik proef joie de vivre, Provençaalse kruiden, Franse chansons, sensualiteit, schoonheid, stijl en nog veel meer. Voeding betekent voor mij niet alleen vitaminen en mineralen, het is ook beleving. Dat heb ik geleerd in Frankrijk.

Mediterraan voedingspatroon

Als 19-jarige was ik au pair op het Franse platteland. Ik ontdekte het Mediterrane voedingspatroon. Geen broodmaaltijden, maar potage (groentesoep) van groenten uit de tuin, salade, olijfolie, geurige kruiden, ongeraffineerde producten. Een ontbijt van vers geplukte paddenstoelen, eieren en boter van eigen koeien. Eten is in Frankrijk een moment van samenzijn. Aandacht voor elkaar en uitwisseling van gedachten en dagelijkse belevenissen. En vooral veel aandacht voor het eten. Mindfull eten dus, modern gezegd.

Tomaat is gezond

In de zomervakantie aan de Franse kust geniet ik van een tomaat in de salade. Of een zelfgemaakte ratatouille… Tomaten zijn gezond, ze bevatten vitamine C, zink, calcium, ijzer en lycopeen. Vooral wanneer je de tomaat kookt met toevoeging van olijfolie, komt er nog meer van de stof lycopeen vrij. Net als bij zongedroogde tomaten, bewaard in olijfolie. Lycopeen heeft vele goede uitwerkingen op onze gezondheid, zo heeft het bijvoorbeeld een kankerremmende werking.

…Maar niet voor iedereen

Toch is tomaat niet voor iedereen goed. De tomaat is namelijk, net als aubergine, aardappel en paprika, één van de nachtschadegroenten. Je kunt er klachten van krijgen: Darmproblemen, ontstekingen, vermoeidheid, misselijkheid en PMS. Verder is er een verband tussen nachtschaden en chronische klachten, waaronder chronische darmontstekingen, fybromyalgie, eczeem en gewrichtsklachten… Soms kun je de tomaat dus beter mijden.

Luister naar je lichaam

Moet je nu wel of geen tomaten eten? Ik heb geleerd te luisteren naar mijn lichaam. Na 3 keer goed ziek te zijn geworden van gojibessen, ook een nachtschade, is het mij wel duidelijk dat ik ze niet kan verdragen. Ik eet alleen tomaten in de zomer in Frankrijk. Mijn tip bij voeding is, om na het eten even bewust stil te staan bij de vraag of het eten je goed is bekomen. Heb je veel energie na het eten, of val je meteen in een dip? Heb je een opgeblazen gevoel of hoofdpijn? Dat zijn tekenen dat je iets hebt gegeten dat niet goed voor je is. Gezonde voeding geeft energie, levenskracht. Ik ben me bewust van wat ik eet, ik neem de tijd en eet het liefst in gezelschap.

En vooral genieten

Nu ik weer terug ben in Nederland en de nazomer is begonnen ga ik genieten van pompoenen, kastanjes, witlof en paddenstoelen. Op de zondagochtend maak ik een heerlijke apple crumble met veel havermout en een beetje ahornsiroop om te zoeten. Daar word ik echt gelukkig van!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.